Határtalanul a 7-es Gönczysek 2015/2016

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett Határtalanul! program pályázatán iskolánk 987.000 forintot nyert. Ebből az összegből és szülői támogatással a 7. osztályos tanulóink ebben a tanévben is 3 napos tanulmányi kiránduláson vettek részt Dél-Erdélyben 2016. május 26-28-a között. A pályázatban nyert összeg az utazás és a szállás költségét fedezte. A pályázat három részből állt:

Előkészítő szakasz

1.     2016. május 11. 14.00 óra – HATÁRTALANUL előkészítő 3 óra - Iskola 

  • Gárdonyi Sándor kollégánk előadása Románia, Erdély magyarság történetéről, az államhatárainkon kívüli elhelyezkedés okairól, jelenéről.
  • A diákok előzetes csoportos kutatómunkája eredményeként bemutatták Románia lakosságának etnikai összetételét, a meglátogatandó települések magyarságának létszámát.
  • Bemutatásra került a 3 napos részletes program.
  • 2. 2016. május 3. 14.30 óra - Látogatás a debreceni Honvédtemető és Mauzóleumban
  • Felkerestük a Debreceni Honvédtemetőben az 1849. augusztus 2-ai debreceni csata elesett honvédjainak emlékművét és sírjait.
  • Koszorút helyeztünk el a csatában elesett honvédok tiszteletére.
  • Hidi Kristóf kiselőadásban mutatta be a honvéd tábornok, Nagysándor József életútját.

 

Tanulmányi kirándulás: 2016. május 26-28.

A kirándulást így látták diákjaink:

Végre eljött a nagy nap, mit mindannyian annyira vártunk. Szüleinktől elköszönve hajnalok hajnalán 5 órakor neki vágtunk a nagy útnak.

 

1. Nap:

Mikor megérkeztünk Aradra szebbnél szebb épületeket láthattunk, nekem nagyon tetszettek a zegzugos utcák, parkok és a kis boltok. Az aradi vértanúk sírjait is megnézhettük, az emlékművet megkoszorúzhattuk. Mikor kisétáltuk magunkat és mindent megnéztünk, átbuszoztunk Máriaradnára, ahol egy gyönyörű felújított katolikus kegytemplomot csodálhattunk meg. Kis ismertető beszéd után megtekinthettük a szentképet Máriáról és a kis Jézusról, és körbejárhattuk a templomot.

A következő állomásunk Marosillye volt, ahol egy híres erdélyi fejedelem (Bethlen Gábor) szülőházát nézhettük meg. Miután mindenki szétnézett a házban, egy érdekes kisfilmet tekinthettünk meg a ház történetéről. Addigra mindenki elfáradt, úgyhogy izgatottan vártuk a szálláshelyünket Csernakeresztúron.

Itt hatalmas vendégszeretettel fogadtak minket, és finom vacsorával vártak minket. Vacsora után a napi látottakból töltöttünk ki egy kis kvízt. Ezután elfoglaltuk -falusi turizmus keretében megszervezett négy vendégházban-  a szállásainkat, és utána már szabad tevékenység volt alvásig.

 

2. Nap:

A következő nap korán reggel keltünk, hogy elkészüljünk a reggelihez. A csoportok külön- külön reggeliztek a saját szállásadójuknál. A reggeli itt is bőséges és különleges volt, mert nagy részét a háziak saját maguk termelték és készítették.

Reggeli után az egész csapat összegyűlt, és első állomásunk a helyi magyar nyelvű általános iskola volt, ahol betekinthettünk egy tanítási órába. A tanítás itt nagyon különbözik a mienktől, mert itt több korosztály tartozik egy osztályba, ugyanis nagyon kevés magyar anyanyelvű gyerek van a faluban.

Következő állomásunk a helyi tájházhoz volt, ahol megismerkedtünk a Dévába került bukovinai magyar nyelvű csángók világával.

Ezután utaztunk a „várak királyához”, ahogyan Mikszáth nevezte Vajdahunyad várát. Gyönyörű látvány fogadott minket, én ilyen szép várat nemigen láttam eddig. Érdekes dolgokat tudtunk meg a várról, engem különösen a valósághűen berendezett börtön fogott meg, és a meseszép kilátás a vártoronyból. Itt nyílt alkalmunk még egy kis ajándékvásárlásra is az otthoniak számára.

Nehezen hagytuk itt ezt a szép látványt, de újabb izgalmas kaland várt bennünket Déván, ahol nagy nehézségek árán, de felmásztunk „Magos Déva vára” romjaihoz.  A látvány minden fáradságot megért! Még szerencse, hogy előtte jól belakmároztunk egy szépséges parkban.

A jó kis hegymászás után Déva várából siklóval jöhettünk le, amit nagyon élveztünk.

Ezután mentünk Böjte atya pártfogoltjaihoz, ahol átadhattuk az iskola tanulói által gyűjtött adományokat a gyerekeknek. Érdekes volt látni, hogyan élnek itt a befogadott gyerekek. Azt is megnézhettük hogyan élnek ők családként egy-egy házban. Az otthonban többen osztoznak egy szobán, sajnos nincsenek olyan szerencsés helyzetben, mint mi, de így is boldogok.

A találkozás után a szállásunkra mentünk, ahol a meleg vacsora után rajzos vetélkedőt szerveztek tanáraink, hogy a szép élményeket egy kis műalkotásban örökíthessük meg. Még egy nagy séta is belefért este a programba, utána jólesően estünk be az ágyunkba.

 

3. Nap:

Ma ismét korán „kukorékolt” nekünk a kakas, mert még a csomagjainkat is össze kellett pakolnunk, hiszen ez volt az utolsó napunk. Búcsúztunk szállásadóinktól.

Reggeli után Piskibe indultunk, ahol egy friss reggeli sétát tettünk Erdély egyik legszebb, legápoltabb arborétumában.

Ezután egy hosszabb utazás következett Temesvárig, az utolsó állomásunkig.

Temesváron városnézés volt a programunk, ami nagy élményt jelentett a nagy meleg ellenére is, mert ez a város számomra meseszép volt. A Bánát egyik legfejlettebb városa, ahol már érződik a mediterrán hatás.  Az óvárosban láthattuk a Szentháromság-szobrot, a Segítő Boldogasszony emlékművet. Itt megemlékeztünk Dózsa Györgyről, az 1514-es parasztháború vezetőjéről. A hagyomány szerint itt végezték ki Dózsa Györgyöt.

A hazafelé vezető úton még kitölthettünk egy totót, és a legtöbb helyes választ adók jutalmakat kaptak.

 

Mindez a sok látnivaló nem lett volna annyira színes, ha a kedves idegenvezetőnk, Ildikó néni és Sanyi bácsi nem mesélt volna oly sok érdekességet minden egyes helyszín előtt. Köszönjük tanáraink gondoskodását, humorukat és a sofőrjeink biztos vezetését.

 

Gulyás Antónia, Nagy Erika, Arany Tamás és Hidi Kristóf

 

Élménybeszámoló – (rádió riport)

Videó

Fényképgaléria

 

Értékelő szakasz

1.        2016. június 8. - értékelő óra

  • Meghallgatunk egy prezentációt, melyben a 3 nap alatt látottakat áttekintettük.
  • Felelevenítettük a legszebb élményeinket fotók segítségével.
  • Közös beszélgetés keretei között, értékeltük a programot, megfogalmaztuk eredményeinket, levontuk a tanulságokat!

 

2.        2016. június 6. - bemutató előadás

A kiránduláson részt nem vett 7-es és a 6. osztályos diákoknak bemutattuk, hogy merre jártunk a három napos tanulmányi kiránduláson és milyen élményekkel lettünk gazdagabbak.

 

HATÁRTALANUL! Témanap

2016. június 3. - Nemzeti összetartozás napja

A napot "rendhagyó tanórával" indítottuk, mely során az iskola tanuló közössége megismerkedett Trianon történetével és annak hatásával napjainkra. A diákok „kirakták” a nagy Magyarország térképét. A nap további részében storyline módszer segítségével részt vettek a "Kárpát-medencei magyar családok találkozóján", melyen játékos formában ismerkedtek a határainkon túli magyarság - Kárpátalja, Felvidék, Erdély, Vajdaság - mai helyzetével, népviseletével, hagyományaival, táj jelegű ételeivel, azok elkészítésével. A programban helyt kaptak a modern információs eszközök is. Pl. a reggeli előadáson hallott ismeretek elmélyítése e-learning módszerekkel. A napot az elkészült ételek közös elfogyasztása zárta.

 

A programsorozatot diákjaink és kísérő tanáraink is nagyon sikeresnek értékelték. Iskolánk már megnyerte a jövő tanévre kiírt Határtalanul! program keretei között megvalósítható tanulmányi kirándulást, így a 2016/2017-es tanévben a 7. osztályos diákjainkat is elvihetjük erre az élmény dús kirándulásra!

 

/container -->